Realizujemy przesyłki lotnicze od 40kg!
Popraw dane lub skontaktuj się mailowo po wycenę mniejszej wysyłki!
Popraw dane KontaktW celu zapewnienia najlepszej jakości naszych usług, podanie danych firmy jest niezbędne.
Popraw dane lub skontaktuj się mailowo po wycenę swojej przesyłki lotniczej!
Popraw dane KontaktPo niemal trzech latach turbulencji spowodowanych kolejnymi falami pandemii przewalającymi się przez Europę i Azję, Chiny zdają się brać ostry kurs na odzyskanie wigoru gospodarczego. Zwłaszcza w minionym roku małe i średnie chińskie firmy doświadczyły wielu przeciwności, doznały strat, które w roku bieżącym będą chciały jak najszybciej zrekompensować. Z kolei odejście władz chińskich od polityki zero covid powoduje, że zagraniczne firmy z dużą energią i wielkimi nadziejami patrzą na możliwość znormalizowania obrotu handlowego z chińskimi partnerami. A to oznacza, że w wielu przypadkach, zgodnie poniekąd z pewna tradycją, będziemy doświadczać poślizgów w dostawach z Chin.
Chiny są „fabryką świata”, eksport to jeden z najważniejszych fundamentów chińskiego sukcesu ekonomicznego. Od kilku jednak lat władze centralne wspierają rozwój chińskiego… importu. W promocję zakupów towarów i usług zagranicznych włączył się osobiście Xi Jinping, który firmuje China International Import Expo, doroczną imprezę poświęconą importowi, organizowana w Szanghaju od 2018 roku. W planach gospodarczych władz chińskich import, zwłaszcza wszelkiego rodzaju dóbr konsumenckich, to stymulator chińskiej konsumpcji. Ta zaś odgrywa coraz większą rolę w generowaniu PKB Państwa Środka. Chiny bowiem zmieniają charakter swojej gospodarki, która przez trzy dekady opierała się głównie na eksporcie. Dziś równie ważny jak eksport ma być rynek wewnętrzny. To co się dzieje w Chinach będzie miało wpływ na gospodarkę większości państw. W Roku Królika, który zgodne z chińską astrologią ma być okresem wytężonej pracy, wszyscy uczestnicy łańcuchów dostaw opasujących Ziemię powinni w swojej działalności bacznie obserwować sektor transportu lotniczego.
Dlaczego?
Ostatnie dwa, trzy lata były czasem zdominowanym przez rosnące ceny usług transportowych (z cenami przekraczającymi 25 tysięcy dolarów za kontener) na wszystkich ważnych trasach logistycznych. Obecnie możemy borykać się z zaburzeniami w terminowości realizacji zleceń oraz koniecznością organizowania szybkich dostaw zarówno od naszych dostawców, jak również do naszych odbiorców. Przewozy cargo w transporcie lotniczym to niezwykła szybkość, ale zarazem też znacznie wyższe ich koszty. Czasem jednak to po prostu konieczność. I w przypadku takiej konieczności powinniśmy powierzać działania firmom i osobom „znającym temat”, potrafiącym swobodnie poruszać się na tym polu, służyć pomocą, której tu zdecydowanie potrzeba.
Istnieje szereg sytuacji, kiedy transport lotniczy jest standardowym sposobem przewożenia towarów. Dotyczy to przede wszystkim produktów jednostkowo drogich, niewielkich objętościowo, a zarazem stosunkowo wrażliwych (na uszkodzenia mechaniczne, na duże zmiany temperatur, o bardzo krótkim czasie przydatności do użytku), wymagających dostawy w krótkim, nieprzekraczalnym terminie.
Weźmy za przykład typową sytuację, gdy w grę wchodzą gadżety elektroniczne, które mają być częścią dużej kampanii reklamowej w Polsce, w Europie. Tu istotne były (i są) terminy. Transport morski jest oczywiście tańszy, ale trwa wiele tygodni. I towarzyszy mu sporo czynników ryzyka, które mogą wydłużyć podróż kontenera o dzień, dwa, tydzień.
W przypadku kampanii o dużym zasięgu, z wykorzystaniem szeregu narzędzi i mediów, dostarczenie partii gadżetów w przeddzień startu akcji promocyjnej, albo w kilka dni po starcie, to katastrofa. W takich przypadkach warto zdecydować się na wykorzystanie transportu lotniczego i dostarczyć zamówione produkty do magazynu klienta na tydzień, czy dwa przed wyznaczonym terminem. Bo tu powiedzenie „lepiej późno niż wcale” nie ma zastosowania.
Samolotem transportować będziemy z pewnością towary takie jak biżuteria, skórzana galanteria, luksusowa odzież. Bo pewnie i szybko. Trudno sobie wyobrazić sytuację, gdy ktoś decyduje się na transport płaszczy skórzanych, czy futer kontenerem, który płynie przez morza i oceany przez około 45 dni, w którym temperatura może osiągnąć nawet +90 stopnie Celsjusza, a który niekoniecznie jest hermetycznie zamknięty. Samolot jest idealnym rozwiązaniem dla transportu urządzeń elektronicznych stosowanych w medycynie, urządzeń pomiarowych. Nie ma w zasadzie innej racjonalnej opcji w przypadku transportu próbek organicznych, czy tak niezwykłych jak zwierzęta laboratoryjne. Istnieje też cała grupa produktów niszowych, jak na przykład unikalne leki, środki stosowane w terapiach onkologicznych, które muszą być przewożone sprawnie, szybko, bezpiecznie. Samolotami transportować będziemy też zaawansowane podzespoły elektroniczne (procesory), czy pilnie potrzebne części zapasowe (oczywiście z pominięciem wielkich podzespołów dla przemysłu ciężkiego).
W tych i wielu innych podobnych przypadkach po prostu warto wybrać transport lotniczy. I warto zawsze korzystać z pomocy doświadczonej firmy, której pracownicy mają szeroką wiedzę na temat wszystkich aspektów transportu towarów samolotami.
Wyobraźmy sobie dwie różne sytuacje, w których firmy postanowiły same zorganizować transport lotniczy we własnym zakresie, na przykład skuszone niezwykle atrakcyjnymi stawkami znalezionymi gdzieś w Internecie. W pierwszym przypadku właściciel firmy postanawia sprowadzić z odległego państwa partię sprzętu biwakowego, w sumie kilka palet, opcja transportu morskiego wydawała się zbyt wolna. Ponad 50% objętości tej dostawy stanowią śpiwory. Wyobraźmy sobie zdziwienie szefa firmy, kiedy otrzymuje od przewoźnika fakturę za wykonaną usługę. Miało być tanio, zrobiło się bardzo drogo. A to dlatego, że wprawdzie w transporcie lotniczym waga towarów ma znaczenie, ale objętość stanowi tu niezwykle istotny czynnik kalkulacji kosztów usługi. W drugim przypadku producent specjalistycznego sprzętu medycznego postanowią dostarczyć samolotem do klienta oddalonego o niemal 9 tysięcy kilometrów niezwykle zaawansowany technologicznie stół operacyjny. Ma być to początek owocnej współpracy. Stół wraz z całym osprzętem waży 3i pół tony… Wyobraźmy sobie zdziwienie producenta sprzętu medycznego, gdy dowiaduje się, że dostawa, która miała być zrealizowana szybko i stosunkowo tanio, trwać będzie tygodniami, ale za to będzie po wielokroć droższa, niż to przedstawiono w ofercie. Tak droga, że stawia od znakiem zapytania sensowność całego przedsięwzięcia.
Podróż cargo w transporcie lotniczym tylko pozornie przypomina podróż pasażerów samolotem. Środek transportu jest ten sam – samolot – ale procedury i „ścieżki są zgoła odmienne”. Transport lotniczy pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. Pod warunkiem, że będzie realizowany zgodnie z regułami i przepisami, że towarom towarzyszyć będą właściwie przygotowane dokumenty. Istotna kwestią jest też miejsce startu i lądowania. Lotnisko w pobliżu siedziby odbiorcy wcale nie oznacza szybszej i tańszej dostawy, niż w przypadku wyboru lotniska dużego, zwłaszcza specjalizującego się w obsługę przesyłek towarowych. W przypadku towarów drogich ciekawszą opcją może być wybór lotniska zagranicznego, z dostawą do miejsca docelowego na przykład ciężarówką? Dlaczego? O to właśnie warto zapytać specjalistów, którzy doradzą jak korzystać właściwie z tej formy transportu, zyskać czas i nie przepłacić. Źle przygotowana dostawa może skutkować nawet tygodniami przepychanek z urzędami, by „wyprostować” wszystko to, co można było przygotować ze znacznym wyprzedzeniem. Co niezwykle istotne w przypadku transportu lotniczego: stawki zmieniają się tu często i szybko. Częściej i szybciej niż w przypadku transportu morskiego, lub kolejowego. Na zmiany wpływ mają oczywiste czynniki jak ceny paliw, mniej oczywiste, jak koszty narzucane przez administracje poszczególnych lotnisk, a do tego branża działa w warunkach rosnącej konkurencji. Bo transport lotniczy to branża, która zwłaszcza w ostatnich trzech latach przeżywa okres niezwykłego rozwoju.
Warto zdobywać – w miarę potrzeb i możliwości – doświadczenie w korzystaniu z transportu lotniczego. Będzie on bowiem zyskiwać na znaczeniu w miarę rozwoju e-commerce, a także nowych środków transportu lotniczego. W styczniu odbył się próbny lot bezzałogowego samolotu transportowego chińskiej firmy AirWhiteWhile, która planuje uruchomienie produkcji samolotów zdolnych przewozić do 5 ton cargo na odległość do 2600 kilometrów. Pod koniec zeszłego roku francuski armator CMA CGM nabył 7% udziałów w konsorcjum AirFrance / KLM. Rok wcześniej firma ta utworzyła własne linie lotnicze CMA CGM Air Cargo. Na podobny ruch pod koniec 2022 roku zdecydował się potentat chińskiego handlu internetowego JD.com. Firma ta właśnie uruchomiła stałe połączenie cargo na linii Shenzhen – Paryż.
Należy spodziewać się, że liczba połączeń i linii lotniczych specjalizujących się w przewozach towarów będzie rosła, a co za tym idzie – ceny będą coraz bardziej konkurencyjne. Zmiany w tej materii obserwować można na przykład poprzez serwis lotniczy.pl. Tu też można zwrócić się o pomoc w przypadku zamiaru zorganizowania dostawy drogą lotniczą. W tym przypadku warto zadbać o wsparcie profesjonalistów.